Νεοελληνική Γλώσσα Α' Λυκείου

Ο αποδεικτικός λόγος για τους μαθητές της Α΄ Λυκείου
25.00
Σε Απόθεμα
+
Προσθήκη στη Λίστα Αγαπημένων

Φίλοι αναγνώστες, μαθητές ή συνάδελφοι,

Με τη συγκεκριμένη σειρά των 2 βιβλίων, που φέρουν το διακριτικό τίτλο «Ο αποδεικτικός λόγος για τους μαθητές της Α΄ Λυκείου», επιχειρούνται (α) η καλλιέργεια της δεξιότητας των μαθητών να συνθέτουν το δικό τους αποδεικτικό κείμενο ή να κατανοούν το κείμενο κάποιου συγγραφέα ή ομιλητή πυκνώνοντας το λόγο και παράγοντας περίληψη και (β) μικρές τομές σε μεγάλα σύνθετα και ανοιχτά προβλήματα των καιρών μας. Δεν καλύπτεται, φυσικά, όλο το ευρύ φάσμα τους σε πλάτος και βάθος. Δεν είναι αυτή, άλλωστε, η επικοινωνιακή μας πρόθεση. Κάτι τέτοιο θα απαιτούσε λεπτομερειακή παράθεση στοιχείων από τις ήδη υπάρχουσες – και δεν είναι λίγες – αξιόλογες εκτεταμένες επιστημονικές εργασίες, εισηγήσεις ή μονογραφίες.

Πρόθεσή μας είναι το περιεχόμενό τους να λειτουργήσει αφορμιστικά για τους αναγνώστες – μαθητές αποτελώντας κίνητρο για περαιτέρω αναζητήσεις και προβληματισμό αναφορικά με την του κόσμου τάξη και ακοσμία, για καλλιέργεια μιας πολυπλοκότερης συλλογιστικής και, κατ΄ επέκταση, για απόκτηση μας πολυπλοκότερης κοινωνικής ευαισθησίας.

Τα συγκεκριμένα, λοιπόν, βοηθήματα, επειδή ως πομπός μηνυμάτων δεν απευθύνονται σε δέκτες που αποτελούν διανοούμενο τμήμα της ελληνικής κοινωνίας, αλλά σε μαθητές των τελευταίων τάξεων του Λυκείου, καλούνται να υπηρετήσουν ειδικές επικοινωνιακές ανάγκες που επιβάλλουν μιαν άλλη προσέγγιση, αν λάβουμε υπόψη μας ότι:

α) για τους περισσότερους μαθητές μας το μοναδικό κίνητρο ενασχόλησης με αυτού του είδους τον προβληματισμό είναι οι γνωσιολογικές ανάγκες που δημιουργούν οι εκθεσιότιτλοι των εθνικών εξετάσεων

β) τον αποσπασματικό τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται στις διάφορες τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου το πληροφοριακό υλικό των λεγομένων μαθημάτων γενικής παιδείας (Ιστορίας, Λογοτεχνίας, Ψυχολογίας, Κοινωνιολογίας κλπ), που έχει ως αποτέλεσμα και έναν ανάλογα αποσπασματικό τρόπο αποκωδικοποίησης του κόσμου μας από τους μαθητές, και

γ) Το γεγονός πως η εισαγωγή του Κριτικού Γραμματισμού στο Λύκειο και ο σύνθετος τρόπος εξέτασης του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας απαιτεί υψηλό δείκτη επικοινωνιακής δεξιότητας των μαθητών, μεγάλο δηλαδή εύρος πληροφορητικότητας, πολυεπίπεδο διακειμενικό οπλισμό, επαρκή γνώση του κώδικα της γλώσσας, υψηλό δείκτη αναλυτικής και συνθετικής σκέψης και, φυσικά, μεγάλη κινητικότητα συνειρμών, ώστε ο χειρισμός του θέματος να είναι πρωτότυπος.

Με εκτίμηση,

Η. Συμιδαλάς, φιλόλογος

ΠΡΟΣΟΧΗ!

Οι θεματικές ενότητες αυτές της Α’ Λυκείου αποτελούν μέρος της ύλης των Εθνικών εξετάσεων, δεδομένου ότι οι ενότητες για το γέλιο (Επαναληπτικές Εσπερινών 2004), το διάλογο (Επαναληπτικές Ημερησίων 2010), τον ελεύθερο χρόνο (Επαναληπτικές Ημερησίων 2011) τον ιδιαίτερο γλωσσικό κώδικα των νέων (Ημερήσια και Εσπερινά ΕΠΑΛ 2012) και τη φιλία (Ημερήσια και Εσπερινά ΕΠΑΛ), τη διαφήμιση (Ημερήσια ΕΠΑΛ 2013) έχουν τεθεί στο παρελθόν προς εξέταση.



Περιεχόμενα

Κεφάλαιο 1: Ο ΛΟΓΟΣ

1.1.Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

1.1.1. ΤΑ ΚΥΡΙΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

1.1.2. Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

1.1.3. ΟΙ ΠΟΙΚΙΛΙΕΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

1.1.4.ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1.2. ΓΛΩΣΣΑ

1.2.1. ΤΙ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ ΓΛΩΣΣΑ;

1.2.2. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ;

1.2.3. ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΗΜΕΡΑ;

1.2.4. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗΣ;

1.2.5. ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗΣ;

1.3. ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΠΟΙΚΙΛΙΕΣ

1.3.1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

1.3.2. ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΟΙΚΙΛΙΕΣ

1.3.3. ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΠΟΙΚΙΛΙΕΣ

1.4. ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ

1.4.1. ΤΙ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ;

1.4.2. ΤΙ ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ;

1.4.3. ΑΠΟΡΡΕΟΥΝ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ;

1.4.4. ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΚΙΝΔΥΝΩΝ

1.5. ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ

1.5.1. ΤΙ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ ΛΟΓΟΣ;

1.5.2. Ο ΛΟΓΟΣ ΩΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

1.5.3. ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ & ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

1.5.4. ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ (ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ)

1.5.5. ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

1.5.6. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

1.5.7. ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1.5.8. ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ

1.5.9. ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1.6. ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

1.6.1. ΤΙ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ;

1.6.2. Η ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΗΜΕΡΑ

1.7. ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ

1.7.1. ΑΙΤΙΑ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ

1.7.2. ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ

1.7.3. Ο ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ ΠΛΗΤΤΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ

1.7.4. ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ

1.7.5. ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ

1.7.6. ΑΙΤΙΑ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ

1.7.7. ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ

1.7.8. ΟΦΕΛΗ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ

1.8. ΔΙΑΛΟΓΟΣ

1.8.1. ΤΙ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ ΔΙΑΛΟΓΟ;

1.8.2. ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΟΝΙΜΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ;

1.8.3. ΠΟΙΑ Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ;

1.8.4. ΠΟΙΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΑΠΕΙΛΟΥΝ ΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ;

Κεφάλαιο 2: ΝΕΟΙ

2.1. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΝΕΩΝ

2.2. ΝΕΟΙ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

2.3. ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ

2.4. ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΓΟΝΕΩΝ-ΕΦΗΒΩΝ

2.5. ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΓΕΝΕΩΝ

2.6. ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΓΝΩΣΕΩΝ

2.7. ΝΕΟΙ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

2.8. ΝΕΟΙ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

2.9. ΝΕΟΙ ΚΑΙ ΕΚΛΟΓΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ

Κεφάλαιο 3: Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

3.1. ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

3.1.1. ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ

3.1.2. ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ

3.1.3. ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ

3.1.4. Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ

3.1.5. ΑΙΤΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ

3.1.6. ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ;

3.1.7. ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΤΗΣ

3.1.8. ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΣ

3.2. ΜΟΔΑ

3.2.1. ΠΟΙΑ ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ;

3.2.2. ΠΟΙΕΣ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ;

3.2.3. ΠΟΙΟΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΩΝ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ;

3.2.4. ΠΟΙΑ Η ΟΡΘΗ ΣΤΑΣΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗ ΜΟΔΑ;


Κεφάλαιο 4: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΔΕΣΜΟΙ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ

4.1. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ

4.2. ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΠΟΙΗΣΗ

4.2.1. ΟΡΙΣΜΟΣ

4.2.2. ΟΜΑΔΕΣ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ

4.2.3. ΑΙΤΙΑ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ

4.2.4. ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ

4.2.5. ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΑ-ΕΠΑΝΟΡΘΩΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ

4.3. ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ

4.3.1. ΤΙ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ;

4.3.2. ΠΟΙΑ ΤΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ;

4.3.3. ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΜΦΑΝΙΣΗ, ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΓΕΡΟΝΤΩΝ

4.3.4. ΠΟΙΑ ΘΕΣΗ ΚΑΤΕΧΟΥΝ ΟΙ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΙ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ;

4.3.5. ΠΟΙΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΙ;

4.3.6. ΠΟΙΑ ΜΕΤΡΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΗΦΘΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΙΔΙΟΥΣ ΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ ΓΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΖΩΗΣ;

4.3.7. ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ, ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΠΕΡΙΓΥΡΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ;

4.3.8. ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΟΙ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΙ;

4.3.9. ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΙ;

4.4. ΑΓΑΠΗ-ΦΙΛΙΑ

4.4.1. ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΟΡΙΣΜΟΥ – ΑΓΑΠΗ

4.4.2. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΑΓΑΠΗΣ

4.4.3. ΜΟΡΦΕΣ ΑΓΑΠΗΣ

4.4.4. ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗΣ ΑΓΑΠΗΣ

4.4.5. ΠΟΙΑ Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΖΩΗ;

4.5.6. ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΓΑΠΗ;

4.5.7. ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ Η ΑΓΑΠΗ ΠΕΡΝΑΕΙ ΚΡΙΣΗ;

4.5.8. ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΟΡΙΣΜΟΥ –ΦΙΛΙΑ

4.5.9. ΠΟΙΑ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΙΑΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ;

4.5.10. ΓΙΑΤΙ Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΙΑΣ ΔΙΕΡΧΕΤΑΙ ΚΡΙΣΗ;

4.5.11. ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΓΝΗΣΙΑ ΦΙΛΙΑ;

Κεφάλαιο 5: ΓΕΛΙΟ-ΧΙΟΥΜΟΡ

5.1. ΓΕΛΙΟ-ΧΟΥΜΟΡ

5.1.1. ΤΙ ΕΝΝΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΓΕΛΙΟ – ΧΙΟΥΜΟΡ;

5.1.2. ΤΙ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΤΟ ΓΕΛΙΟ; ΠΩΣ ΕΡΜΗΝΕΥΕΤΑΙ ΤΟ ΧΙΟΥΜΟΡ;

5.1.3. ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΓΕΛΑΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΗΜΕΡΑ; ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ

5.1.4. Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΧΙΟΥΜΟΡ ΣΗΜΕΡΑ/ΠΟΙΑ ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ;

5.1.5. ΠΟΙΕΣ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ;

5.1.6. ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΓΕΛΙΟ/ΧΙΟΥΜΟΡ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ;

5.1.7. ΠΟΙΑ Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΓΕΛΙΟΥ/ΧΙΟΥΜΟΡ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ;

5.1.8. ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΥΡΙΑΡΧΗΣΕΙ ΤΟ ΓΕΛΙΟ/ΧΙΟΥΜΟΡ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ;

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Χαρακτηριστικά

ISBN:
978-960-415-442-5
Συντακτική ομάδα:
  • Γιακουμοπούλου Κωνσταντίνα
  • Δημοπούλου Μαίρη
  • Καραμήτρου Γεωργία
  • Μιχαήλ Κατερίνα
  • Μπανταβάνου Εύη
  • Παναγιάρη Κυπαρισσία
  • Τσεβελέκη Ελισάβετ
  • Χατζή Βέρα
Συντακτική επιμέλεια:
Τομέας Φιλολογίας
Επιστημονικός υπεύθυνος:
  • Συμιδαλάς Ηλίας

Νέα βιβλία