Νεοελληνική Γλώσσα Β' - Γ' Λυκείου

Τεύχος 1
23.50
Σε Απόθεμα
+

Φίλοι αναγνώστες, μαθητές ή συνάδελφοι,

με δεδομένο το γεγονός πως η εισαγωγή του ΚΡΙΤΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας απαιτεί όχι μόνο υψηλή επικοινωνιακή δεξιότητα αλλά και μεγάλο εύρος πληροφορητικότητας από τους μαθητές με τη συγκεκριμένη σειρά των 3 βιβλίων, που φέρουν το διακριτικό τίτλο «Μικρές τομές σε μεγάλα θέματα», επιχειρούνται μικρές τομές σε μεγάλα σύνθετα και ανοιχτά προβλήματα των καιρών μας. Δεν καλύπτεται, φυσικά, όλο το ευρύ φάσμα τους σε πλάτος και βάθος. Πρόθεσή μας είναι το περιεχόμενό τους να λειτουργήσει αφορμιστικά για τους αναγνώστες – μαθητές αποτελώντας κίνητρο για περαιτέρω αναζητήσεις και προβληματισμό αναφορικά με την του κόσμου τάξη και ακοσμία, για καλλιέργεια μιας πολυπλοκότερης συλλογιστικής και, κατ΄ επέκταση, για απόκτηση μας πολυπλοκότερης κοινωνικής ευαισθησίας.

Αυτή, λοιπόν, την ανάγκη της άλλης προσέγγισης φιλοδοξεί να υπηρετήσει η συγκεκριμένη σειρά βοηθημάτων με τίτλο : «Μικρές Τομές σε Μεγάλα Θέματα», (1ος τόμος, 2ος τόμος, 3ος τόμος) εμπεριέχουν αξονικά σημεία προβληματισμού που οργανώνουν και οριοθετούν τη σκέψη των μαθητών.

Σε κάθε τόμο η πρώτη ενότητα παρουσιάζει τις Έννοιες Κλειδιά αυτής της αποκωδικοποίησης, όπου διαπλέκονται με απόλυτη νοηματική αλληλουχία βασικές έννοιες της Κοινωνιολογίας, της Πολιτικής Επιστήμης, της Πολιτικής Ανθρωπολογίας και της Ιστορίας· έννοιες προαπαιτούμενες για τη δημιουργία ενός νοητικού μηχανισμού ανάλυσης, ταξινόμησης και σύνθεσης των επιμέρους πληροφοριών· έννοιες, με άλλα λόγια, που τον βοηθούν να αποκτήσει ένα πρωτογενές, πλην όμως θεμελιώδες, λογισμικό πρόσληψης και διαχείρισης όλων των επιμέρους πληροφοριών.

Κάθε θεματική ενότητα εισάγεται με εννοιολογικές διευκρινίσεις και γραφήματα δημιουργώντας ένα βασικό αρχείο για την κατάταξη των επιμέρους πληροφοριών από ευρύτερα κείμενα ή παραθέματα Αυτήν την ανάγκη έρχεται να ικανοποιήσει και η μικρή ένθετη αναφορά που υπάρχει στις περισσότερες ενότητες με ενδεικτικό τίτλο - σήμα «Στον αστερισμό της ποίησης». Στόχος η επαφή του μαθητή με την ποιητική σύλληψη και απόδοση της πραγματικότητας και η αισθητική απόλαυση. Οι ερωτήσεις που πλαισιώνουν τα ποιητικά παραθέματα καθοδηγούν με διαλεκτικό τρόπο το μαθητή τόσο στη σύλληψη του περιεχομένου, όσο και στην κατανόηση της λειτουργίας των ποιητικών συμβόλων του κάθε δημιουργού.

Οι παραπάνω τόμοι συνοδεύονται και από τα «Τετράδια Ασκήσεων», που περιλαμβάνουν θεωρητικά παραπληρώματα για κάθε θεματική ενότητα και αποτελούνται από επιμέρους κειμενογραφικές ενότητες (ευρύτερα κείμενα, παραθέματα κτλ). Κάθε κειμενογραφική ενότητα πλαισιώνεται από ειδικές ερωτήσεις κατανόησης και μετατροπής πληροφοριών, ασκήσεις πύκνωσης λόγου (εξαγωγή σημειώσεων, περιλήψεις) και κεντρικά διαγράμματα σύνθεσης πληροφοριών ανάλογα με τις ανάγκες των εκθεσιότιτλων, που προτείνονται στους μαθητές ως άσκηση παραγωγής λόγου.

Κλείνοντας αυτή τη σύντομη εισαγωγή θα επιθυμούσαμε να διευκρινίσουμε ότι ο προσανατολισμός των συγκεκριμένων βοηθημάτων δε θα μπορούσε παρά να είναι αντιεξουσιαστικός. Και αυτό γιατί το περιεχόμενό τους στηρίζεται στον ορθό λόγο, στο λόγο της αληθείας. Αν, λοιπόν, στόχος μας είναι η παραγωγή ανθρώπων που να αποτελούν αυτόφωτες και όχι ετερόφωτες προσωπικότητες, που να είναι πνευματικά όρθιοι και όχι ορθούμενοι, ο λόγος που παράγουμε πρέπει να προάγει το διάλογο με τον κόσμο και τη γόνιμη αμφισβήτηση, δηλαδή την αρνητική κριτική προς τα κακώς κείμενα που, όμως, συνοδεύεται από στοιχεία θετικής αντιπροσφοράς, αποσκοπώντας στη βελτίωση κι όχι στην κατάργηση των υφισταμένων δομών. Αν αυτή την ανάγκη πρέπει πρώτιστα να υπηρετεί η γλώσσα της παιδείας, σε αντιπαράθεση με τη γλώσσα των εκάστοτε εξουσιών, εμείς τολμούμε μια πρώτη τέτοια κωδικοποιημένη διδακτική πρόταση. Το αποτέλεσμα θα το κρίνει, όπως κάθε φορά, η ίδια η διδακτική πράξη.

Με εκτίμηση,

Η. Συμιδαλάς, φιλόλογος



Περιεχόμενα

Κεφάλαιο 1: ΛΑΚΩΝΙΚΟΤΗΤΑ

1.1. ΘΕΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΛΑΚΩΝΙΚΟΤΗΤΑΣ

1.2. Η ΛΑΚΩΝΙΚΟΤΗΤΑ ΕΙΝΑΙ ΕΣΩΣΤΡΕΦΕΙΑ;

1.3. ΣΕ ΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΕΝΔΕΙΚΝΥΤΑΙ Η ΛΑΚΩΝΙΚΗ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ;

1.4. ΣΕ ΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΕΝΔΕΙΚΝΥΤΑΙ Η ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ;

Κεφάλαιο 2: ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

2.1. ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

2.1.1. ΑΙΤΙΑ ΑΠΩΛΕΙΑΣ Ή ΔΙΑΣΠΑΘΙΣΗΣ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΗΜΕΡΑ

2.1.2. ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ Ή ΤΗΝ ΔΙΑΣΠΑΘΙΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΗΜΕΡΑ

2.1.3. ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

2.1.4. ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΗΜΕΡΑ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ

Κεφάλαιο 3: ΜΜΕ

3.1. 6+1 ΣΗΜΕΙΑ ΚΛΕΙΔΙΑ

3.1.1. ΠΟΜΠΟΣ

3.1.2. ΜΗΝΥΜΑ

3.1.3. ΔΕΚΤΗΣ

3.1.4. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

3.1.5. ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

3.1.6. ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

3.1.7. ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ

3.2. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ

3.3. ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

3.3.1. ΜΑΖΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

3.3.2. ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕΣΩΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ: ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

3.3.3. ΤΥΠΟΣ

3.3.4. ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ

3.3.5. ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

3.4. ΤΥΠΟΣ

3.4.1. ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ

3.4.2. ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣΗ ΔΡΑΣΗΣ

3.4.3. ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΩΝ ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ

3.5. ΚΟΜΙΚΣ

3.6. ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

3.6.1. ΘΕΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ

3.6.2. ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ Η ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

3.7. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

3.8. ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟ

3.8.1. ΑΙΤΙΑ ΠΑΡΑΓΚΩΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

3.8.2. ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΓΚΩΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

3.8.3. ΠΩΣ ΘΑ ΕΠΑΝΑΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΤΕΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ

3.9. ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΤΥΠΟΥ ΡΙΑΛΙΤΙ

Κεφάλαιο 4: ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

4.1. ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Κεφάλαιο 5: ΕΡΓΑΣΙΑ-ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ

5.1. ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ

5.2. ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ

5.3. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ

5.4. ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ

5.5. ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ

5.6. ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ

5.7. ΑΝΕΡΓΙΑ

Κεφάλαιο 6: ΤΕΧΝΗ

6.1. ΤΕΧΝΗ

6.1.1. Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

6.1.2. ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΥΠΟΠΡΟΪΟΝΤΑ

6.1.3. ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΕΥΣΗ ΤΕΧΝΗΣ

6.1.4. ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΕΠΟΧΗ

6.1.5. ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ

6.1.6. ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

6.1.7. ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗΣ

Κεφάλαιο 7: ΚΡΙΤΙΚΗ-ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗ-ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ-ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΣ

7.1. ΚΡΙΤΙΚΗ

7.2. ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗ-ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ-ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΣ

Κεφάλαιο 8: ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ-ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ-ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ-ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ

8.1. ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΛΛΟΥΝ ΣΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

8.2. ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ

8.3. ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ

8.4. ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ

8.5. ΑΙΤΙΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΩΝ

8.6. ΠΑΡΩΝΥΜΙΑ-ΠΑΡΑΤΣΟΥΚΛΙΑ

8.7. ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ

8.7.1. ΑΙΤΙΑ ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΥ

8.7.2. ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΥ

8.7.3. ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΥ

8.8. ΦΥΛΕΤΙΚΟΣ, ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ

8.8.1. ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ

8.8.2. ΑΙΤΙΑ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ

8.8.3. ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ

8.8.4. ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ


Κεφάλαιο 9:

9.1. ΒΙΑ

9.2. ΑΙΤΙΑ ΒΙΑΣ

9.3. ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΒΙΑΣ

9.4. ΜΕΤΡΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΒΙΑΣ

9.5. ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ

9.5.1. ΑΙΤΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

9.5.2. ΜΕΤΡΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

9.6. ΠΟΛΕΜΟΣ-ΕΙΡΗΝΗ

9.6.1. ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΙΡΗΝΗΣ

9.6.2. Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΚΟΣΜΟ

9.6.3. ΑΙΤΙΑ ΠΟΛΕΜΟΥ

9.6.4. ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΠΟΛΕΜΟΥ

9.6.5. ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Χαρακτηριστικά

ISBN:
978-960-415-324-4
Σχεδιασμός εξωφύλλου:
Παπατσίρος Θανάσης
Συντακτική ομάδα:
  • Βάβουλας Γιώργος
  • Γερασιμίδου Νατάσα
  • Γκιώνη Ολυμπία
  • Δημοπούλου Μαίρη
  • Διαμαντόπουλος Γιώργος
  • Ιωακειμοπούλου Σοφία
  • Λαϊνά Νίκη
  • Μαγγίνας Κωνσταντίνος
  • Μουντούδη Ελίνα
  • Μπανταβάνου Εύη
  • Παπατσίρος Θανάσης
  • Ρουμελιώτου Χριστοφία
  • Τσεβελέκη Ελισάβετ
Συντακτική επιμέλεια:
Τομέας Φιλολογίας
Επιστημονικός υπεύθυνος:
  • Συμιδαλάς Ηλίας