ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΗ εξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας σε πανελλαδικό επίπεδο έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια σε ένα ιδιαίτερα απαιτητικό μάθημα, το οποίο γι’αυτό το λόγο τείνει να αποτελέσει και «βαρόμετρο» για την εισαγωγή των υποψηφίων στη σχολή που επιθυμούν, κυρίως όταν η τελευταία καθίσταται δυσπρόσιτη λόγω των πολλών μορίων, που οφείλει να συγκεντρώσει ο υποψήφιος.
Μέσα, λοιπόν, από το βιβλίο «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Γ΄Λυκείου, Κριτήρια Αξιολόγησης» του εκπαιδευτικού ομίλου ΩΘΗΣΗ επιδιώκουμε να βοηθήσουμε τους μαθητές/τις μαθήτριες
Α. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
- Να αποδίδουν με λακωνικότητα, ευστοχία και ακρίβεια τις απόψεις του συγγραφέα-συντάκτη του κειμένου
- αφού εξοικειωθούν με ποικίλα κειμενικά είδη (δοκίμιο, άρθρο, επιφυλλίδα, χρονογράφημα, ημερολόγιο κ.λπ.)να κατανοούν τον επικοινωνιακό στόχο του κειμένου που διαβάζουν, τις προθέσεις του δημιουργού και να αναπτύσσουν την προσωπική τους τοποθέτηση απέναντι σε αυτά,
- να διευρύνουν την οπτική τους απέναντι στην έννοια «κείμενο», επιχειρώντας να αποκωδικοποιήσουν ένα σκίτσο, μια γελοιογραφία, μια φωτογραφία ή έναν πίνακα ζωγραφικής, συνδέοντας τα με το κείμενο αναφοράς,
- να αναπτύσσουν και να τεκμηριώνουν την άποψή τους γραπτά ή προφορικά σε σχέση με σημαντικά ζητήματα που αφορούν το άμεσο και ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, καθώς και όψεις της σύγχρονης πραγματικότητας,
- να χρησιμοποιούν τα κατάλληλα γλωσσικά μέσα, τις στρατηγικές πειθούς και το ύφος προκειμένου να υποστηρίξουν ή να καταρρίψουν ένα επιχείρημα και γενικότερα να αναπτύξουν τη συλλογιστική τους σχετικά με το θέμα που τους ζητείται.
Β. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
- να αποκωδικοποιήσουν μέσα από το δικό τους ερμηνευτικό σχόλιο ένα πεζό ή ποιητικό κείμενο, να είναι σε θέση να το συνδέουν με την εποχή του ή ακόμα και να διαπιστώσουν τη διαχρονικότητά του και τέλος,
- να τεκμηριώσουν την απάντησή τους μέσα από την αναφορά των κατάλληλων κειμενικών δεικτών.
Ωστόσο, γενικότερα στόχος μας παραμένει η καλλιέργεια της αγάπης για το ποιοτικό κείμενο και η φιλαναγνωσία ως μια δημιουργική απασχόληση και στην ενήλικη ζωή.
Περιεχόμενα
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Α. ΑΜΕΣΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
1. Αυτό που λείπει από το ελληνικό σχολείο
2. Παίζω και μαθαίνω…γιατί δεν γίνεται αλλιώς
3. [Η σημασία των ανθρωπιστικών σπουδών]
4. Χρόνια νοσήματα αναζητούν θεραπεία
5. Κυκλοφοριακή αγωγή και κόστος τροχαίων ατυχημάτων
6. [Χαρακτηριστικά εφήβων και χάσμα γενεών
7. [Νέοι και νόθη ψυχαγωγία]
8. Μαμά μην κλαις θα τα λέμε στο skype
9. Το χάσμα που μπαζώσαμε
10. Προστασία των δικαιωμάτων των ηλικιωμένων ατόμων
11. Δοκίμιο για τη σημασία του κωμικού
Β. ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
12. Ένας επιστήμονας στο γήπεδο
13. Πολιτική στην αθλητική παιδεία
14. Δικαιώματα, παιδί και εκπαίδευση
15. Η ζωή στο ίδρυμα, ο παγωμένος χρόνος, η αναπηρία και εμείς
16. Ψηφιακός ανθρωπισμός
17. Παγκοσμιοποίηση: Κίνδυνος ή ευκαιρία
18. Επιστολή του καθηγητή F.Savater στην Υπουργό Παιδείας
19. [Ο δρόμος της ελπίδας]
20. Η γλώσσα των νέων
21. [Ομιλία του Γ.Μπαμπινιώτη για την ελληνική γλώσσα]
22. Επίκληση των αξιών της δημοκρατίας
23. Οι αιτίες της αποχής
24. [ο διάλογος στο μάθημα]
25. Γράμμα από τη φυλακή για τους Ευρωπαίους
26. [Η αναγκαιότητα του νόμου]
27. Ηρωισμός ή συμβιβασμός;
28. Η βιοπολιτική του εθελοντισμού
29. Ατομική ευθύνη και συλλογική υπευθυνότητα
30. [Εθελοντισμός και δημοκρατία]
31. [Τα χαρακτηριστικά της ελευθερίας]
32. Ζωή και ελευθερία στην πανδημία
33. Η ευρωπαϊκή κρίση και η αντιμετώπισή της
34. Ευρώπη υπό κατασκευήν
35. Νέοι και πολιτισμός μια σχέση απρόθυμη
36. 2021: η γιορτή και η αυτογνωσία
37. Εμείς και οι αρχαίοι χώροι θέασης
38. Το ψηφιακό θέαμα-ακρόαμα
39. Επιστήμη και Τέχνη: μια παράδοξη σχέση
40. [Συνέντευξη του ζωγράφου Α.Φασιανού]
Γ.ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
41. [Αστικοποίηση]
42. [Η μοναξιά του ανθρώπου των μεγαλουπόλεων]
43. Η ποιότητα ζωής στις πόλεις μετριέται σε λεπτά
44. Μέθοδοι προώθησης πωλήσεων που απευθύνονται σε παιδιά
45. Το «λιγότερο» είναι «περισσότερο»
46. To πρόβλημα της διαφήμισης
47. Ανάπτυξη ή καταστροφή;
48. Θεραπεύοντας την αποξένωση των νέων γενεών από τη φύση
49. Η Γκρέτα Τούνπεργκ ως ευλογία και κατάρα
50. Πλανητική υγεία
51. Η προοπτική του αειφόρου τουρισμού
52. Ταξιδιώτης ή τουρίστας;
53. Υπογεννητικότητα λόγω αξιών της κοινωνίας
Δ. ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
54. Η επίδραση της τεχνολογίας στις θέσεις εργασίας
55. Η «τεχνολογική ανεργία»
56. Η διαρκής επέλαση των ριάλιτι
57. Νέοι και κινητά
58. Το καφενείο μετακόμισε στο Internet
59. Το φαινόμενο της επιδραστικότητας-Influencers
60. Η αρχή του τέλους του Facebook;
61. [Το μέλλον της ανθρωπότητας]
62. [Συνέντευξη του Κ.Δασκαλάκη]
63. Η αγωνία του προσώπου
64. Μόδες και ερωτήματα: Από τα ρούχα ως τα παπούτσια
65. Διαπροσωπικές σχέσεις και αλλοτρίωση
66. Επιστροφή στην άλλη άκρη της γραμμής
Ε.ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ
67. Άγρια η νεανική παραβατικότητα
68. [Η επίδραση της βίας στην ψυχοσύνθεση των νέων]
69. Εθνικισμός
70. Η διατήρηση της ιστορικής συνείδησης ως πράξης αντίστασης
71. Για την ελληνική διαφορά
72. Πόλεμος και δικαιοσύνη: μια αέναη υπαρξιακή αντιπαράθεση
73. Πόλεμος και ειρήνη: Ασύμμετρη η σχέση τους
74. Όταν ο Θεός…γίνεται φανατικός
Χαρακτηριστικά
- ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΩΘΗΣΗ
- Γκιώνη Ο.
- Δημοπούλου Μ.
- ΜΑΓΓΙΝΑΣ ΚΩΣΤΑΣ
- ΒΑΒΟΥΛΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ